Historia

Eslan tarina alkaa Indian moottoripyörästä

Yritys E.S.Lahtinen sai alkunsa 31.10.1928, kun Erkki Samuli Lahtinen allekirjoitti sopimuksen INDIAN moottoripyörien edustamisesta. Aluksi “liikeidea” oli moottori- ja polkupyörien myynti sekä kaikenlaisten koneiden korjaus.

Kaikki alkoi vuonna 1928

alasin

 

Ensimmäinen investointi oli 80 kg alasin, joka tuotiin tontille jo ennen pajan rakentamista. Investointi oli onnistunut, koska alasin on edelleen käytössä.

Potkukelkkojen sarjavalmistus alkoi vuonna 1933

PK esite v1935Itseopiskelulla ja kokeilemalla Sampasta kehittyi taitava koneenrakentaja. Moottoripyörien myynti ei kovin laajaksi kasvanut, mutta niitä purkamalla sai hyviä osia koneenrakennuksen tarpeisiin. Nimenomaan itse suunnitellut ja rakennetut erikoiskoneet tekivät mahdolliseksi potkukelkkojen sarjavalmistuksen aloittamisen 1933. Nuo mainiot koneet tekivät mahdolliseksi valmistaa potkukelkkoja edullisesti. Puutyöosastolla oli vielä 2000-luvulla käytössä vannesaha, joka on koottu aikoinaan kuuluisan T-Fordin osista.

Markkinointi tukkuliikkeiden kautta

Pajan laajennus Vuonna 1936 piti pajarakennusta jo laajentaa kun tukkuliikkeet alkoivat tilata kelkkoja suuremmissa erissä. Alihankintana tehtiin silloin mm. polkupyöriin joppareita.

Kelkat junalla maailmalle

Potkurilähetys 1937

Alkuaikoina kelkat toimitettiin asiakkaille junarahtina. Kouran asemalla oli pistoraide, jolla kelkat voitiin itse lastata vaunuihin. Yhteen vaunuun saatiin mahtumaan satoja kelkkoja kun pienimmät nostettiin toiseen kerrokseen orsille.

Samppa rakensi höyrylokomobiilin

histo08bViralliselta koulutukseltaan Samppa Lahtinen oli “keisarillisen höyrypannuja koskevan asetuksen mukainen koneenkäyttäjä”. Siitä oli hyötyä, kun pajaan rakennettiin vanhasta veturista höyrylokomobiili. Sitä lämmittämällä saatiin katossa olevat valta-akselit pyörimään ja remmivälityksella kaikki koneet käymään.

Sähköt Kouraan vuonna 1947

histo01b

Sähköt Kouran kylään saatiin vasta 1947. Siihen asti oli tultava toimeen höyryvoimalla ja muilla konsteilla. Potkukelkan jalas on jousiterästä ja sen työstäminen vaatii paljon voimaa. Kuvassa takana näkyy iso vauhtipyörä, jota pyöritettiin aluksi puukaasulla ja moottoripyörän moottorilla ja pula-aikana jopa lihasvoimin.

 

Uusi tehdas vuonna 1963

Uusi tiilihalli v1963

Vuonna 1963 valmistui uusi tehdas ns tiilihalli. Sinne siirrettiin kaikkien tuotteiden valmistus ja vanha paja jäi korjaamoksi.

Lisää tuotteita sesonkeja tasaamaan

histo06

 

 

 

histo10

Potkukelkkojen valmistus on erittäin kausiluonteista ja sen vastapainoksi oli kehitettävä muita tuotteita. Puutarha-äkeet ja nestekaasugrillit olivat hyviä sesongin tasaajia. Niiden valmistamisesta on kuitenkin myöhemmin luovuttu, kun toiminta-ajatukseksi on otettu liikuntavälineiden tuottaminen.

Vienti alkoi vuonna 1977

Taittokelkka

Vuonna 1977 aloitettiin vienti ulkomaille, aluksi Ruotsiin. Sitä varten potkukelkka muutettiin kokoontaittuvaksi kuljetusta ja varastointia helpottamaan. Nykyään kaikki potkukelkat ovat kokoontaitettavia, vaikka ulkonäkö on pidetty samanlaisena.

Tehtaan laajeneminen uudelle tontille

Uusi halli 1978

Vuonna 1978 tontti jäi pieneksi vaikka lähinaapurien maat oli ostettu. Tonttia rajotti maantiet ja rautatie. Oli pakko siirtyä uudelle tontille 300 m päähän. Siitä asti yritys on toiminut kahdessa paikassa Kouran kylässä.

E. S. Lahtinen Oy osakeyhtiöksi

Perhekuva 1947

Vuonna 1979 yritys muutettiin osakeyhtiöksi ja osakkaiksi tulivat myös perustajan kuusi lasta. Yritys on edelleen perheyhtiö ja kaikki osakkaat ovat perustajan jälkeläisiä 2.-4. polvessa.

Pyörät potkukelkan alle

rullakelkka

Yrityksen historiassa sivu kääntyi vuonna 1980, kun pantiin pyörät potkukelkan alle ja siitä saatiin ympärivuotinen liikuntaväline. Pääpaino on sen jälkeen siirretty erilaisten pyörällisten liikuntavälineiden kehittämiseen.

Liukujalakset

Potkukelkka T4 punainen liukujalaksilla

Vuonna 1982 alettiin valmistaa muovisia liukujalaksia, jotka voidaan kiinnittää kelkan teräsjalaksen alle. Liukujalakset toivat kelkalle aivan uusia käyttömahdollisuuksia, koska ne luistavat kovallakin pakkasella ja kantavat myös pehmeällä  lumella.

ESLA -tavaramerkki vuonna 1983

Esla logo

Vuonna 1983 otettiin käyttöön ESLA-tavaramerkki. Se on lyhennys yrityksen perustajan ja firman nimestä. Myöhemmin Esla on osoittautunut onnistuneeksi nimeksi myös kansainvälisessä markkinoinnissa.

Ensimmäinen tietokone vuonna 1985

IBM PC ATVuonna 1985 hankittiin ensimmäinen tietokone IBM PC/AT oikein värinäytöllä. Se maksoi 100000 mk. Samaa konetta käytti moni henkilö tarkan lukujärjestyksen mukaan. Innostus oli kova ja alettiin itse rakentamaan tuotannonohjaukseen ym tarvittavia ohjelmia.

Ensimmäinen robotti vuonna 1988

TEK_2672Vuonna 1988 hankittiin ensimmäinen hitsausrobotti Hitachi M5030. Robotit tulivat jäädäkseen ja myöhemmin niitä on hankittu lisää myös pulverimaalaukseen.

Potkupyörä vuonna 1990

Potkupyörä 3300 punainen

Vuonna 1990 kehitettiin nelipyöräinen Potkupyörä, joka on pitkään ollut yrityksen päätuote. Suunnittelu onnistui niin hyvin ettei juuri mitään ole tarvinnut muuttaa. Kaikkia varaosia on edelleen saatavana myös vanhoihin potkupyöriin.

Alihankinta mukaan tuotantoon

alukone01

Yrityksessä on perustamisesta lähtien tehty alihankintana teräsosia muille yrityksille. Alihankinnassa on keskitytty ohutlevyjen valmistukseen meistotekniikalla, koska se parhaiten osataan. Vuonna 1991 alettiin jatkojalostaa Mäkelä Alun alumiiniprofiileja. Siitä lähtien alumiiniosien valmistus on kasvanut tasaisesti.

Oma työkalunvalmistus

tyokalut01

Korjaamolla harjoitettiin pitkään polkupyörien myyntiä ja korjausta (mm. Tunturi-pyörien ja mopojen edustus) sekä autojen korjausta.

Kun alihankinta kasvoi muutettiin korjaamorakennus koneistamoksi, jossa valmistatetaan itse töissä tarvittavat puristintyökalut. Oma työkalunvalmistus on tärkeää varsinkin alihankintatöissä, joissa toimitusaika on usein lyhyt.

Potkukelkalla olympialaisiin

Jättikelkka

Potkukelkkailu oli näytöslajina Lillehammerin talviolympialaisissa 1994. Sitä varten rakennettiin maailman suurin potkukelkka. Korkeus 3,63 m, leveys 2,2 m ja pituus 7,25 m. Jättikelkkoja on rakennettu myöhemmin useita jopa myyntiin.

Kickspark

Kickspark punainen

Vuonna 1997 kehitettiin yhteistyössä kilpakelkkailijoiden kanssa uusi kelkkamalli Kickspark. Sen ominaisuudet on trimmattu kovaan menoon. Myöhemmin siitä on tullut suosittu myös tavallisten kuntoilijoiden kelkkana.

Miljoonas Esla potkukelkka vuonna 2001

Potkukelkka T4 punainen liukujalaksilla

Vuonna 2001 valmistui miljoonas Esla potkukelkka. Valikoima on vuosien myötä laajentunut. Tuotannossa on kaikki koko- ja värivaihtoehdot laskien 30 eri mallia.

Tulipalo vuonna 2003

th10092003_1

9.9.2003 aamuyöllä syttynyt tulipalo oli vähällä tuhota kelkkatehtaan. Onneksi tulipalo sammutettiin oikein  ja tärkeimmät koneet saatiin pelastettua ennen kuin katto romahti. Tuotantoon ei tullut suurta katkosta vaikka 600 m2 jouduttiin rakentamaan uudelleen. Silloin oli eduksi se että toimitaan kahdessa eri paikassa.

Pitkiä työsuhteita

Mäen Jaska sorvaaYrityksessä on paljon pitkiä työsuhteita ja irtisanomisilta on vältytty. Samassa työssä pisin työsuhde on Mäen Jaakolla. Jaska tuli töihin 15 vuotiaana vuonna 1955 ja jäi eläkkeelle vuonna 2008 toimien koko ajan niittarina ja myöhemmin hitsarina kun hitsi keksittiin. Jaskan työsuhde kesti samassa työpaikkassa yhtäjaksoisesti 52 v ja 3,5 kk.

DSC00071