Lisää potkukelkkailusta

Kenelle potkukelkkailu soveltuu?

Potkukelkkailu sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Se on hauska tapa nauttia ulkoilusta ja liikunnan ilosta. Potkukelkkailu on myös hyvä tapa koko perheen nauttia ulkoilusta. Jokaiselle löytyy oman kokoisensa ja mieleisensä kelkka. Potkukelkkailu on helppo oppia eikä vaadi mitään erikoistaitoja. Jo muutaman minuutin totuttelun jälkeen pääsee jokainen potkuttelun alkuun.

Potkutekniikka

Potkukelkkailussa hienointa on se, että se on helppoa eikä vaadi mitään erikoistaitoja.  Potkuttelun alkuun pääsee periaattella ”potkuttele niin kuin tuntuu hyvältä.” Potkuttelutekniikkaa kannattaa hioa, kun halutaan saada kaikki irti kuntoillen tai kilpakelkkailussa. Seuraavassa luettelossa on muutamia perusasioita, jotka kannattaa pitää mielessä:

    • Potkuttele taloudellisesti, karsi pois turhat liikkeet. Oikeaoppisessa potkuttelussa vain potkuliikettä tekevät lihakset työskentelevät.
    • Älä purista kädensijoista liian kovaa. Pidä paino rennosti tukijalalla äläkä nojaa käsiin.
    • Vaihda tukijalkaa usein. Sopiva rytmi on noin viisi potkua samalla jalalla. Seiso vaihtotilanteessa reilusti hetki molemmilla jalaksilla ja pidä katse eteenpäin.
    • Anna kelkan liukua. Käytä pitkiä potkuja ja nauti kyydistä.

Hiekoittamaton kelkkakaista

Lainmuutos tuo uutta potkua kelkkailuun!

1.11.2005 tuli voimaan laki ”kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta.” Sen mukaan kunnan päätöksella voidaan jättää jalkakäytävän osa hiekoittamatta kelkalla tai pulkalla liikkujia varten. Osittainen hiekoittamatta jättäminen säästää myös puhdistuskustannuksissa keväällä. Jälkakäytävällä liikkuville ilmoitetaan asiasta kuvassa olevalla liikennemerkillä.

Potkukelkkailija liikenteessä

Liikenteessä kannattaa muistaa, että potkukelkkailija rinnastetaan jalankulkijaan ja pimeässä on hyvä käyttää lisäheijastimia potkukelkan heijastimien lisäksi tai erillistä valaisinta. Potkukelkkailija käyttää jalankulkijoille varattua kaistaa tai tien vasenta reunaa.

Potkukelkkailu käy kuntoilusta

Potkukelkkailu toimii myös tehokkaana kuntoilumuotona. Se kehittää monipuolisesti kehon eri lihaksia, varsinkin keskivartalon ja jalkojen lihaksia. Kuormittavuutta pystyy säätelemään potkuttelun temmolla ja välillä voi pitää taukoja. Kickspark on etupäässä kilpailijoille ja urheilijoille tarkoitettu kelkka. Hyvä potkija voi päästä sillä hurjaa 40km/h vauhtia!

Potkukelkkailu on myös urheilua

Suomessa on jo useana vuotena järjestetty potkukelkkailun SM- ja joa MM-kisoja. Esimerkiksi Multialla on järjestetty jo 29. Potkukelkkailun MM-kisat. Kisoihin voi lähteä mukaan ihan leikkimielellä tai tosissaan voittamaan. Potkukelkkailu kisat ovat kasvattaneet suosiotaan, koska kaikki voivat niihin osallistua iästä ja kunnosta riippuen.  Potkukelkkailu kilpailut ovat niitä harvoja kilpailulajeja, joissa voitto ei ole aina tärkeintä vaan hauskanpito.

Potkukelkkakisoja järjestetään myös muualla kuin Suomessa. Esimerkiksi Norjassa järjestetään alamäkipotkukelkkailun MM-kisat, jotka suomalainen Markku Levänen voitti vuonna 2017 ESLA-potkukelkalla.

Kevät jää saattaa olla haurasta

Potkukelkalla on mahtava mennä jäällä.  Jäällä liikuttaessa on aina syytä varmistua jään kantavuudesta ennen kuin lähdet jäälle. Varminta on jos potkukelkkailijankin alla on vähintään viisi senttimetriä kirkasta ja sitkeää teräsjäätä.

Muista että jää on ohuempaa esimerkiksi virtapaikoissa, karikkojen ja siltojen lähellä ja jokien suissa. Kevätaurinko haurastuttaa jään nopeasti. Hauraampaa kevätjäätä tarvitaan vähintään 20 senttimetriä jotta potkukelkalla voi uskaltautua jäälle. Jäällä liikuttaessa kannattaa aina pitää jäänaskalit mukana.

Jos jää pettää toimi näin:

  • Huuda apua
  • Riko heikkoa jäätä tulosuuntaasi päin.
  • Vedä ylävartalo jään päälle tulosuuntaasi päin jäänaskalien avulla.
  • Kieri kestävälle jäälle ja konttaa tulosuuntaan.
  • Hakeudu kiireesti lämpimään.

Älä koskaan uskaltaudu heikoille jäille!