Mer om sparkåkning

För vem passar sparkåkning?

Sparkåkning passar alla, oavsett åldern eller konditionen. Det är ett roligt sätt att njuta av friluftsliv och motionsträning. Sparkåkning erbjuder hela familjen ett bra sätt att njuta av friluftsliv. Det finns en lämplig sparkstötting för alla. Det är lätt att lära sig att åka spark och åkningen kräver inga särskilda färdigheter. Efter några minuters träning får du in den rätta sparkåkningstekniken.

Sparktekniken

Det finaste med sparkåkning är att det är lätt och åkningen kräver inga särskilda färdigheter.  Du kommer igång med rådet ”känn efter vad som känns som en bra sparkteknik för dig”. Den som vill få ut maximal nytta av sparkåkningen i motionssyfte eller vid tävlingsåkning kan finslipa sin sparkteknik. Nedan följer några grundläggande principer som är bra att komma ihåg:

    • Sparka ekonomiskt, lämna bort alla onödiga rörelser. I en korrekt sparkteknik arbetar bara de muskler som utför sparkrörelsen.
    • Krama inte handtagen för hårt. Lägg vikten avslappnat på stödbenet och luta dig inte på dina armar.
    • Byt stödben ofta. Ett lagom tempo är att sparka ungefär fem gånger med samma ben innan du byter ben. När du byter ben, stå på båda medarna och rikta blicken framåt.
    • Låt sparkstöttingen glida framåt. Sparka långa sparkar och njut av åkningen.

Sparkåkaren i trafiken

I trafiken är det bra att komma ihåg att sparkåkaren jämställs med fotgängaren. I mörker är det också bra att använda extra reflexer utöver de som finns på sparkstöttingen eller en separat lampa. Sparkåkaren ska använda vägens fotgängaravsnitt eller åka på vänster sida av vägen.

Sparkåkning är bra träning

Sparkåkning är en effektiv motionsform. Den tränar kroppens olika muskler på ett mångsidigt sätt, framför allt bål- och benmusklerna. Belastningen kan regleras genom att modifiera tempot och ta pauser i åkningen. Kicksparken är främst avsedd för tävlingsåkare och idrottare. En duktig åkare kan komma upp i hela 40 km/h!

Sparkåkning är också en idrott

I Finland ordnas sedan flera år nationella mästerskap och till och med världsmästerskap i sparkåkning. Till exempel i Multia har man ordnat redan det 29:e världsmästerskapet i sparkåkning. Man kan delta för skojs skull eller på fullt allvar med guldet i sikte. Sparkåkningstävlingarna har blivit allt populärare, eftersom vem som helst kan delta, oavsett ålder och kondition.  Sparkåkningstävlingarna hör till de få tävlingsgrenar där det inte är viktigast att segra, utan att ha roligt.

Sparkåkningstävlingar ordnas inte bara i Finland. Till exempel i Norge ordnas VM i nedförsåkning med sparkstötting och i den här tävlingen tog finländaren Markku Levänen segern med en ESLA-sparkstötting år 2018.

Vårisen kan vara svag

Sparkstöttingen är ett fantastiskt fortskaffningsmedel på isen.  Innan du beger dig på isen ska du alltid säkerställa isens bärighet. Det säkraste är att det finns minst fem centimeter tjock klar kärnis under sparkåkaren.

Kom ihåg att isen är svagare till exempel på strömningsställen, nära grynnor och broar samt i åmynningar. Isen blir snabbt svag i vårsolen. Den svagare vårisen ska vara minst 20 centimeter tjock för att man ska våga bege sig ut. När du rör dig på isen ska du alltid ha med dig isdubbar.

Gör följande om isen brister:

  • Ropa på hjälp.
  • Bryt sönder den svaga isen i den riktning varifrån du kom.
  • Dra med hjälp av isdubbarna överkroppen ovanpå isen i den riktning varifrån du kom.
  • Rulla upp på fastare is och kryp i den riktning varifrån du kom.
  • Sök dig snabbt in i värmen.

Gå aldrig ut på svag is!

Tillverkningen av sparkstöttingar